قوانین حقوقی_کیفری

بررسی مسائل حقوقی

قوانین حقوقی_کیفری

بررسی مسائل حقوقی

ملاک در الزام مداخله وکیل از سوی دادگاه مجازات اصلی تعیین شده بر


شماره دادنامه : ۹۸۱۰/۳۲
تاریخ رسیدگی : ۱۱/۴/۷۶
مرجع رسیدگی : دادستانی کل کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه ۷۶/۲۰۳۷۸/د ارجاعی به شعبه ۲۴دادگاه انقلاب اسلامی تهران ، آقای محمدرضا ح به اتهام نگهداری ۲۶۲گرم هروئین و۲۰ گرم تریاک به استناد تبصره یک بند۶ قانون مبارزه با مواد مخدر سال ۱۳۷۶ و با رعایت ماده ۴۷و۲۲ قانون مجازات اسلامی با توجه به جوانی و فقد سابقه به پرداخت پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی و ده سال حبس و چهل ضربه شلاق و در مورد تریاک مستندا '' به بند ۱ ماده ۵ قانون مبارزه با مواد مخدر به یکصد هزار ریال جریمه نقدی و ده ضربه شلاق محکوم می گردد .
حکم صادره از سوی قاضی محترم اجرای احکام به لحاظ اینکه ( مستندا '' به رای وحدت رویه شماره ۱۵ مورخه ۲۸/۶/۶۳ نظر به لزوم مداخله وکیل تسخیری در موردی که مجازات اصل آن جرم اعدام و حبس ابد می باشد ) ( مورد ) اعتراض ( قرارگرفته ) و پرونده به دادگاه ارسال می گردد .
قاضی محترم صادر کننده رای ضمن رد اعتراض پاسخ می دهند : ( با توجه به عدم درخواست ویکل از ناحیه محکوم و اینکه مجازات تعیین شده کمتر از اعدام و حبس ابد می باشد و دادگاه فارغ از رسیدگی شده است اقدام دیگری میسر نمی شود ) ۰
استدلال دادگاه به نظر قاضی محترم اجرای احکام قانع کننده نبوده و پرونده در اجرای ماده ۱۸ آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل کشور ارسال و بشرح ذیل اظهارنظر می گردد :
نظریه دادیار : اولا '' در جرایمی که کیفر قانونی آن اعدام یا حبس ابد می باشد مداخله وکیل الزامی است . ثانیا '' در موضوع مطروحه در پرونده حاضر اتهام ا نتسابی به آقای محمدرضا ح دایر به نگهداری ۲۶۲ گرم هروئین بر فرض عدم احراز بار دوم کیفرقانونی آن حبس ابد و مصارده اموال می باشد . ثانیا '' با توجه به کیفیت کشف مواد مخدر جاسازی ( اختفاء آن ) و قرائن وامارات موجود درپرونده بسیار بعید به نظر می رسد نامبرده فوق برای بار اول مرتکب جرم موصوف گردیده باشد . به نظر می رسد وی توزیع کننده ای فعال باشد و کیفر تعیین شده هیچگونه تناسبی با جرم ارتکابی ندارد ، ضمن تایید اعتراض اجرای احکام از جهت شکلی مبنا نیز دادنامه اصداری مخدوش می باشد ، عقیده به نقض آن دارم ۰
نظریه معاون قضائی : اعتراض اجرای احکام وارد به نظر می رسد . بنا به مراتب پیشنهاد نقض حکم صادر شده درموردمحمدرضا ح رسیدگی مجدد می شود .
نهایتا '' حکم صادره در مورد محکوم محمدرضا ح درمورخه ۱۱/۴/۷۶ از سوی دادستان محترم کل کشور نقض می گردد .

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر ، انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال ۱۳۷۸ ، تدوین ونگارش : احمدمظفری
بالا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد